17 grudnia 2021

Hej, kolynda, kooolyndaaa...!

 Material do tego wpisu zebralam, czytajac fejsbukowa przypominajke sprzed dwoch lat, dostarczyly go w komentarzach Ewa Szapiel, Krysia Thompson, Anais Stern, Teresa Orka i Eva Dec. Zdjecia wydobylam z czeslusci internetowych. A zaczelo sie od tego:


Wymię ojca i syna!!! Jaki śrut? O, jeżu malusieńki!!!
A potem wspomnienia poszly lawina.  Wymię  powtarzala uparcie znacznie mlodsza siostra Ewy Sz., kiedy ta co wieczor musiala przypilnowac jej paciorka i krztusila sie ze smiechu, co straszliwie obrazalo malolate. Zaczynala wiec paciorek od poczatku. I potem znowu, a Ewa od kolki malo nie zeszla.
 
Od Orki:
Maryja Panna, Maryja Panna dzieciatko piaskuje, i Józef Stalin i Józef Stalin, on ją pielęgnuje.
Czytam to juz po raz ktorys i za kazdym razem nie moge przestac rechotac. Chyba kazdy z nas ma takie wlasne wspomnienia, kiedy jako dziecko przekrecal slowa i czasem dopiero w poznej doroslosci obcinal sie, ze to jednak bylo inaczej.
 

 Pisze Eva:
Jezus ma na nazwisko Ipanienko, skoro spiewaja "pojdzmy wszyscy do stajenki do Jezusa Ipanienki" ale kolega mi objasnil, ze Anaszpan bo na pogrzebie spiewali "dobry Jezu Anaszpanie"
 

 Mamy tez pierwiastek zagraniczny, zeby nie bylo, ze tylko polskie dzieci przekrecaja slowa koled. Pisze Krysia:
"Rozmawialam wlasnie ze slubnym o piaskowaniu i Jozefie Stalinie Orki i slubny mi przypomnial, ze jedna koleda angielska, gdzie jest while the shepherds watch their flocks, czyli kiedy pasterze pilnuja swoich trzod, to dzieci spiewaja while shepherds wash their socks, czyli kiedy pasterze piora swoje skarpetki..."
 

 
Anais Stern:
I kolęda o cielątku 'małe mu, małe mu' , autentyk, dziecko tak stwierdziło.
- To o malej krowce.
- I o rece Wicka!
- Nie znam...
Oj maluski, maluski nicym reka Wicka...
- Aaa znam, ino mnie ten Wicek troche z pantalyku zbil!
 
 
Ewa GD
Pasuje do tej co w bikini kolędy śpiewa wymachując łańcuchem czy co to tam ma. Pejcz? Całkiem jakby z rury zlazła, u niej to "śrut".
 
Ehhh, Ewa, jak mi Ciebie brakuje, niedlugo minie rok, odkad odeszlas do lepszego swiata.
 

32 komentarze:

  1. Bardzo do smiechu sa te przerobione koledy, modlitwy. Jak tu sie nie smiac. Jak sa slowa, zwroty niezrozumiale a dzieci musza nauczyc sie na pamiec, to tak wychodzi smiesznie. Tak ze koledy czy modlitwy moga niezle w glowach zamieszac szczegolnie dzieciom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko koledy, wlasciwie wszystko, co dziecko opacznie zrozumie i powtorzy po swojemu. Czasem wychodza z tego przezabawne teksty.

      Usuń
  2. Świetny post Aniu, rechoczę jak goooopia., taki bardzo na czasie bo już wigilia nas stawia do pionu, bo to, bo tamto, bo zakupy, bo sprzątanie, bo gotowanie, bo prezenty..a wmawiałam sobie, że nic z tego a jednak z tego...hrehrehre
    Ewuni mi bardzo bardzo brakuje, ciągle coś mi ją przypomina, jej dwie artystyczne karteczki. bozonarodzeniowe nie schowałam rok temu wiec znowu będą koło drzewka staly, nosze prawie codziennie wisiorek, który mi podarowała , czytam jej komentarze na dawnych moich postach, nie mogę uwierzyć,że jej już nie ma...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa zniknela tak nieoczekiwanie, nic nie przepowiadalo Jej smierci, nie przygotowalo nas na te strate. Ja tez wciaz natykam sie na Jej komentarze, byla bardzo pracowita w tej dziedzinie i tyle nam po Niej pozostalo.
      U nas bedzie spokojnie, zreszta te swieta takie krotkie w tym roku, a od poniedzialku z powrotem do roboty, wiec zaden odpoczynek, bo roboty wiecej niz w normalny weekend.

      Usuń
  3. O matko ale się uśmiałam ....Ale tak to było mały człek tak to śpiewał .Myąlał,że tak jest i nawet się nie pytał czy to tak ma być.A mi się przypomniało ...Też z kolędy [Bo jesteśmy winni sami]Całe dziecęce lata śpiwałam Ze {Byliśmy winnicami]I do głowy mi nie przyszło,że to tak nie jest.Gosia Z J......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez dobre! Winnicami byliscie he he he.
      Ja probuje sobie cos przypomniec z wlasnego repertuaru i nic mi nie przychodzi do glowy, choc wiem, ze tez przekrecalam slowa piosenek i spiewalam po swojemu, co nie mialo najmniejszego sensu i dopiero duzo pozniej docieralo do mnie, ze jest inaczej.

      Usuń

  4. Znalazłam topy w celu uzupełnienia i mnie RONDEL rozmienił na drobne )))))
    to uzupełniam: Gloria, gloria, in excelsis stereo... (zamiast Gloria in excelsis Deo w kolędzie Gdy się Chrystus rodzi)
    Bo uboga była, trąbę z głowy zdjęła (zamiast rąbek z głowy zdjęła w kolędzie Jezus malusieńki)

    Bóg się rodzi, noc pulchnieje... (zamiast Bóg się rodzi, moc truchleje - kolęda Bóg się rodzi)
    My zaś sami saneczkami, za wami pospieszymy (zamiast my zaś sami z piosneczkami, za wami pospieszymy - kolęda W żłobie leży)
    Wstańcie pasterze, północ nadchodzi (zamiast Bóg się wam rodzi - kolęda Wśród nocnej ciszy)
    Czym prędzej się wybierajcie, domek klejem posklejajcie (zamiast do Betlejem pospieszajcie, przywitać Pana - kolęda Wśród nocnej ciszy)
    Rondel z głowy zdjęła, zamiast rąbek z głowy zdjęła. (kolęda Jezus malusieńki)
    Rzepa naczysta porodziła syna (zamiast że Panna czysta - kolęda Dzisiaj w Betlejem)
    W grobie leży, któż pobieży... (zamiast w żłobie leży, któż pobieży w kolędzie W żłobie leży)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HREHREHRE! Fajne! Ja też śpiewałam "w grobie leży".

      Usuń
    2. Traba, rondel i rzepa naczysta po prostu mnie rozwalily! Buhahaha!

      Usuń
  5. No tak, to jest wynik bałaganiarskiego uczenia dzieci kolęd. Zamiast gadać na katechezie pierdoły o niepokalanym poczęciu (czego też dzieci nie rozumieją) to należało by zrobić porządne analizy treści kolęd. No, ale czego się spodziewać po niedouczonych katechetach i olewających księżach.
    A w ogóle to dobrze mi zrobił dzisiejszy śmiech.
    Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jezus Ipanieniko, Jezus Anaszpan.... Natenczas Wojski....

      Usuń
    2. A Ty co, Jaskolka, jakiejs logiki od klechow i pingwinow oczekiwalas? :))) Analiz sie spodziewalas? No wez! :))) Tam wszystko na gebe i na pamiec, a ze nie rozumieja, to maja pecha. :)))))

      Usuń
  6. Ja śpiewałam: "W grobie (zamiast w żłobie) leży, i "Pan niebiosów obrażony (zamiast obnażony). A babcia mi opowiadała, że jej najmłodszy brat, zamiast "Gloria, gloria, in excelsis Deo" śpiewał: "Gloria, gloria, najświętszy Tadeusz" :)
    Dzięki za rozweselenie porannej kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A, i jeszcze już jako dorośli, a właściwie to do tej pory, strasznie śmiejemy się z kolędy "Oj, maluśki...", dzieląc "małemu" na "małe mu", a potem dodając "duże mu". Jacek to wymyślił, wieczny żartowniś, i zostało.
    Polskie kolędy i pastorałki są fajne, wywodzą się z tradycji ludowej, mówią o zwykłych sprawach, a przede wszystkim - dla mnie- są o miłości do dziecka i o bólu po jego utracie. Są też wesołe, nienapuszone, nawet żartobliwe, ja je zawsze lubiłam i w ogóle nie kojarzą mi się z kościołem i religią, raczej są jakąś opowieścią na zasadzie baśni, że kiedyś, dawno, dawno temu, za górami, za lasami... no, coś w tym stylu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tam koledy zawsze wkurzaly, moze w wieku przedkomunijnym nie, a zaraz potem zaczely. Ja w ogole nie lubie okresu okoloswiatecznego, wiec nie tylko koledy mnie wkurzaja, Last Christmasy nawet bardziej i Keviny. :)))
      Pan niebiosow obrazony - to mi bardzo pasuje, bo on jakis stale obrazony i msciwy skubaniec. :)))

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Bo te cala religie trzeba wysmiewac, inaczej czlowiek pozwoli sie zastraszyc.

      Usuń
  9. Mama opowiadała mi, że też wstawiałam jakieś nazwisko w jakiejś kolędzie. Niestety w tej chwili nie potrafię sobie przypomnieć.
    Tak Anusiu, 23 stycznia minie rok, jak Ewa nas zostawiła. Data mi pamiętna, bo mój tato odszedł w tym samym dniu, 31 lat wcześniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa w ogole nas na to nie przygotowala, odeszla bez pozegnania, po angielsku.

      Usuń
    2. Przypomniałam sobie... czem prędzej sie wybierajcie, do Betleja pospieszajcie...
      Pan Betlej, był naszym, troszkę dalszym sąsiadem.

      Usuń
    3. Dobre! :))))) Szkoda, ze nie Bentley ;)

      Usuń
  10. Świetne te żarty! Niektóre już słyszałam, ale zawsze bawią! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby czlowiek slyszal, ale zdazylo sie zapomniec. Mnie one bawia nieodmiennie i za kazdym razem.

      Usuń
  11. Rozbawiło mnie to, ale ja nie pamiętam dzieci przekręceń, a co dopiero swoich. 😘

    OdpowiedzUsuń
  12. Autentyk, wprawdzie nie z kolęd, ale z Godzinek: "Tyś niezwyciężonego chlast w mordę Samsona" (to o Maryi), zamiast "Tyś niezwyciężonego plastr miodu Samsona".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobre!!! Nawet lepsze od oryginalu, a co najmniej mnie się bardziej podoba.

      Usuń
  13. Syn w drugiej klasie pisał ze słuchu: "dzisiaj w bet lejem" i pytał, czy wtedy pampersów nie mieli?

    OdpowiedzUsuń

Zostaw slad, bedzie mi milo.

Maja nas za idiotow?

  Polska swietuje rocznice przystapienia do unii, no ja mysle, skoro ma same korzysci z tego przystapienia, gorzej z tym u nas, ja wolalabym...